Rapport over impact wachttijd en ervaring wachttijdondersteuning
Wat kan wijzen op wachttijdoverbrugging de client opleveren?
Bijna de helft van de patiënten die op een wachtlijst staan voor een behandeling binnen de geestelijke gezondheidszorg (ggz) maakt tijdens het wachten gebruik van een vorm van ondersteuning, ook wel bekend als wachttijdoverbrugging. Dit blijkt uit onderzoek door Nivel, Trimbos-instituut en MIND onder patiënten, naasten, huisartsen en POH’s-GGZ naar de impact van de ggz-wachttijden en ervaringen met ondersteuning tijdens de wachttijd. Huisartsen en POH’s-GGZ ondersteunen wachtende patiënten vaak zelf, met een forse impact op hun werkdruk en wisselende ervaringen van patiënten. Zij wijzen wachtenden nog te weinig op ondersteuning buiten de huisartsenpraktijk: vanwege onbekendheid met of onvoldoende vertrouwen in het aanbod.
Lees het nieuwsbericht verder via deze link.
En de uitgerbeide informatie kunt u vinden in:
Factsheet; Bruggen slaan en navigeren op weg naar herstel 1004750.pdf
Eindrapport; Bruggen slaan en navigeren op weg naar herstel 1004721.pdf